سبّ علی بن ابی طالب در کتاب مسند احمد حنبل
50 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

سبّ علی بن ابی طالب در کتاب مسند احمد حنبل

احمد بن حنبل از علمای اهل تسنن در کتاب خود بنام«فضائل الصحابه» در روایتی با سلسله سند تا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم سب امیرالمومنین علی بن ابی طالب را به تعبیر پیغمبر منقول از ام المومنین جناب ام سلمه سلام الله علیهما برابر با سب رسول الله آورده اند.

977 - حدثنا عبد الله قال : حدثني أبي ، نا يحيى بن أبي بكير ، نا إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن أبي عبد الله الجدلي قال : دخلت على أم سلمة ، فقالت لي : أيسب رسول الله صلى الله عليه وسلم فيكم ؟ قلت : معاذ الله ، أو سبحان الله ، أو كلمة نحوها ، قالت : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : « من سب عليا فقد سبني [1]»

تدبر در روایت:

1-از حیث اعتبار در نزد اهل تسنن هم کتاب«فضائل الصحابه» و هم مصنّف«احمد بن حنبل»در نهایت از اعتبار قرار دارد.

2-ناقل حدیث ام المومنین جناب ام سلمه سلام الله علیها است.

3-به ظهور اطلاق در لفظ«من موصوله»در جُرم ساب(سب کننده) هیچ تقییدی نیامده لذا احدی حق سب علی بن ابی طالب سلام الله علیه را ندارد.

4-شکی نیست که سب علی برابر با سب رسول الله است به قرینه «قد»که افاده معنای تحقیق دارد.

5-در مبانی فقهی حکم سابّ النبی قتل و حلیت دم اوست لذا ساب علی بن ابی طالب کذالک.

6-دلیل اشتراک در حکم بسیار واضح است به قرینه آیه مباهله(آل عمران61) ...نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ[2] ... که تمام مفسرین شیعه و اهل تسنن علی بن ابی طالب سلام الله علیه را نفس پیغمبر می دانند.

7-سب از اسباب ایذاء مومن است و احدی از مومنین نیست که او را دشنام دهیم و او اذیت نشود لذا علاوه بر امیرالمومنین علی بن ابی طالب سلام الله علیه که سب او همسنگ با سبّ النبی است،صدیقه شهیده حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در این مطلب با علی سلام الله علیه اشتراک دارند همانطور که پیغمبر سلام الله علیه فرمودند:« مَنْ‏ آذَاهَا(فاطمه را) فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِي وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي.[3]»

1-اگر سب سبب ایذاء بگردد که می گردد،علی سلام الله علیه نفس پیغمبر است به استناد آیه مباهله و ایذاء فاطمه ایذاء رسول الله سلام الله علیهما است به روایت صحیح بخاری(فاطمة بضعة مني‏ يؤذيني ما يؤذيها[4]) لذا به نص آیه 57 احزاب(إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهينا[5] ) سابّین ملعون در دنیا و آخرتند که لعن یعنی دوری از رحمت رحیمیه الله جل جلاله.

2-بنا بر تفسیر گرانسنگ و با ارزش مرحوم علی بن ابراهیم قمی در جلد دوم صفحه 196،یکی از مصادیق این آیه(57 احزاب)،«من غصب أمير المؤمنين سلام الله علیه حقه- و أخذ حق فاطمة سلام الله علیها و آذاها[6]» می باشند.

سوال اینجاست :

*حمایت از مذهب کسانی امثال معاویه و اتباعش که در منابر وعّاظ  احمق و دین فروخته و کج فهم را مامور به سبّ علی بن ابی طالب سلام الله علیه می نمودند چه توجیه عقلی و نقلی در نزد رسول الله  صلی الله علیه و آله و سلم دارد؟

*آیا کسانی که در سقیفه بنی ساعده حق خلافت و ولایت علی بن ابی طالب سلام الله علیه را غصب نمودند و سبب ایذاء ولی خدا و حبیبه روز جزا صدیقه شهیده حضرت زهرا سلام الله علیها گردیدند،می توانند خلیفه و هادی امت قرار گیرند؟

*به نص آیه 57 احزاب آیا ملعون می تواند مرحوم باشد؟


علی محمّد مظفّری    

    محقّق و استاد حوزه علمیه 


[1] کتاب مسند احمد بن حنبل،باب فضایل علی سلام الله علیه

[2] آل عمران:61

[3]ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، 4جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم - قم، چاپ: دوم، 1413 ق.ج4، ص125

[4]شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، 5جلد، اعلمى - بيروت، چاپ: اول، 1425 ق.ج3،ص411/( صحيح مسلم: 7/ 141، صحيح البخاري: 4/ 210)

[5] احزاب:57

[6] قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، 2جلد، دار الكتاب - قم، چاپ: سوم، 1404ق.ج2،ص196