تبلیغ اشک بار غدیر توسط فاطمه سلام الله علیها
24 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

تبلیغ اشک بار غدیر توسط فاطمه سلام الله علیها

به نقل مرحوم ابو القاسم، علی بن محمد بن علی خزاز قمی رازی از چهره های دانشمند و از راویان مشهور و معتبر و از علما و فقهای بزرگ شیعه در نیمه دوم قرن چهارم هجری و از شاگردان مرحوم شیخ صدوق رحمهما الله تعالی که در کتاب شریف «کفایة الأثر فی النص علی الائمة اثنی عشر» در موضوع امام شناسی،روایتی که«مَحْمُودِ بْنِ لَبِید» از وجود مبارک صدیقه شهیده حضرت زهرا سلام الله علیها نقل کرده را اینگونه آورده اند:

لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم(زمانی که وجود مبارک پیغمبر به شهادت رسیدند) کانَتْ فَاطِمَةُ تَأْتِی قُبُورَ الشُّهَدَاءِ وَ تَأْتِی قَبْرَ حَمْزَةَ وَ تَبْکی هُنَاک(بی بی دو عالم به سراغ قبور شهدا و قبر حضرت حمزه می آمدند و در آنجا گریه می کردند) فَلَمَّا کانَ فِی بَعْضِ الْأَیامِ أَتَیتُ قَبْرَ حَمْزَةَ رَضِی اللَّهُ عَنْهُ فَوَجَدْتُهَا ص تَبْکی هُنَاک فَأَمْهَلْتُهَا حَتَّی سَکتَتْ فَأَتَیتُهَا وَ سَلَّمْتُ عَلَیهَا(در یکی از این مراتب محضر حضرت رسیدم و پس از سلام) وَ قُلْتُ یا سَیدَةَ النِّسْوَانِ (عرض کردم ای سیده زنان عالمین)قَدْ وَ اللَّهِ قُطِعَتْ أَنْیاطُ قَلْبِی مِنْ بُکائِک(شما که (با این گریه خود) شاهرگ قلب مرا پاره کردید) فَقَالَتْ یا بَا عُمَرَ یحِقُّ لِی الْبُکاءُ وَ لَقَدْ أُصِبْتُ بِخَیرِ الْآبَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَا شَوْقَاهْ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ أَنْشَأَتْ ع تَقُولُ (حضرت فرمود: ای ابا عمر گریه بر من سزاوار نیست زیرا به فقدان بهترین پدران یعنی رسول خدا صلّی اللَّه علیه و اله گرفتار شدم، سپس این شعر را انشا فرمود) إِذَا مَاتَ یوْماً مَیتٌ قَلَّ ذِکرُهُ

  وَ ذِکرُ أَبِی [مُذْ] مَاتَ وَ اللَّهِ أَکثَر

قُلْتُ یا سَیدَتِی إِنِّی سَائِلُک عَنْ مَسْأَلَةٍ تَلَجْلَجُ فِی صَدْرِی (عرض کردم: ای بانوی من سؤالی دارم که در سینه من خلجان کرده و می خواهم از شما بپرسم؟)

قَالَتْ سَلْ. حضرت فرمودند: بپرس

قُلْتُ هَلْ نَصَّ رَسُولُ اللَّهِ ص قَبْلَ وَفَاتِهِ عَلَی عَلِی بِالْإِمَامَةِ؟( عرض کردم: آیا رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله پیش از مرگش به امامت علی علیه السّلام تصریح کردند؟)

قَالَتْ وَا عَجَبَاهْ أَ نَسِیتُمْ یوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ!!!!!!!

حضرت فرمود: بسیار عجیب است! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده اید؟

قُلْتُ قَدْ کانَ ذَلِک وَ لَکنْ أَخْبِرِینِی بِمَا أَسَرَّ إِلَیک.( عرض کردم: بلی (واقعه غدیر خم) صحیح است، ولی به آنچه در پنهانی (رسول خدا صلّی اللَّه علیه و اله) به شما خبر داده مرا آگاه فرما)

قَالَتْ أُشْهِدُ اللَّهَ تَعَالَی لَقَدْ سَمِعْتُهُ یقُولُ عَلِی خَیرُ مَنْ أُخَلِّفُهُ فِیکمْ وَ هُوَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِیفَةُ بَعْدِی وَ سِبْطَای وَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَینِ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ لَئِنِ اتَّبَعْتُمُوهُمْ وَجَدْتُمُوهُمْ هَادِینَ مَهْدِیینَ وَ لَئِنْ خَالَفْتُمُوهُمْ لَیکونُ الِاخْتِلَافُ فِیکمْ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ (حضرت فرمودند: خدا را گواه می گیرم که شنیدم(پیامبر) می فرمود: علی بهترین کسی است که او را پس از خود در میان شما می گذارم؛ و او امام و خلیفه بعد از من می باشد، و پدر دو سبط من است، و نه تن از صلب حسین امامان نیکوکارند، که اگر پیرویشان کنید ایشان را راهنمایانی هدایت کننده و هدایت شده می یابید، و اگر مخالفتشان کنید اختلاف تا روز قیامت در میان شما باشد).

تفسیر و فهم حدیث:

1-گریه های حضرت زهرا سلام الله علیها صرفا گریه ای معمولی و عاطفی نبوده و همین گریه سلاحی در برابر دشمنان و در واقع بکائی سیاسی در رسوایی اهل سقیفه مطرح می باشد.

2-بکاء حضرت مقطعی نبوده و این کار سیره حضرت بود به قرینه کان بر سر فعل مضارع که آمده است کانَتْ فَاطِمَةُ ع تَأْتِی قُبُورَ الشُّهَدَاء

3-در امر دفاع از ولایت و امامت خستگی برای بی بی دو عالم مطرح نبوده است لذا اشک ها پایانی ندارد هر چند که دیگران گوشه و کنایه بزنند.

4-ادب حضرت زهرا سلام الله علیها که پدر را با جایگاه رسالت خطاب می کند وَا شَوْقَاهْ إِلَی رَسُولِ اللَّه

5-بی بی دو عالم سوال هیچ سائلی را بی پاسخ نمی گذارند لذا به محمود بن لبید فرمودند: قَالَتْ سَل اگر ما هم سائل کوی اهل بیت علیهم السلام باشیم قطعا مجهولات ما را مرتفع می سازند

6-حضرت با چه جماعت بی معرفتی مواجه بودند که با وجود واقعه غدیر خم باز به دنبال نصی برای امامت علی سلام الله علیه می گشتند هَلْ نَصَّ رَسُولُ اللَّهِ قَبْلَ وَفَاتِهِ عَلَی عَلِی بِالْإِمَامَة...

جبهه دشمن به قدری تبلیغات کرده بود که افراد دچار شک و تردید گردیدند چرا که از حیث لغت آمده است (تلَجْلَج أی تردّد) إِنِّی سَائِلُک عَنْ مَسْأَلَةٍ تَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِی

7-به قدری مخاطب حضرت دارای شک و تردید است که ایشان تاکید های فراوانی در کلام مبارکشان ذکر فرمودند:أُشْهِدُ اللَّهَ تَعَالَی شاهد گرفتن معصوم خدا را،تاکید با لام و قد به همراه صیغه متکلم وحده: لَقَدْ سَمِعْتُه

8-اعلام امامت و خلافت علی سلام الله علیه توسط پیامبر یک بار نبوده چرا که ایشان دائما می فرمودند به قرینه فعل یقول لَقَدْ سَمِعْتُهُ یقُول

9-خیر در این روایت به معنای افعل تفضیل است(بهترین) عَلِی خَیرُ مَنْ أُخَلِّفُهُ فِیکم لذا با وجود افضل تمسک به غیر مطلوب هیچ عاقلی نخواهد بود

10-ریشه اختلاف به تعبیر پیغمبر عدم تبعیت از امام است: لَئِنْ خَالَفْتُمُوهُمْ لَیکونُ الِاخْتِلَافُ فِیکمْ إِلَی یوْمِ الْقِیامَة

11-تبعیت از امام سبب بصیرت دینی می گردد: لَئِنِ اتَّبَعْتُمُوهُمْ وَجَدْتُمُوهُمْ هَادِینَ مَهْدِیین

12-پیامبر پازل امامت را تکمیل نمود وَ سِبْطَای وَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَینِ أَئِمَّةٌ أَبْرَار حال افرادی که این پازل را قبول ندارند 12 خلیفه رسول الله بعدد نقباء بنی اسرائیل را چه کسانی معرفی می کنند؟؟

نکات دیگری در روایت وجود دارد که پژوهش آن را به دین پژوهان و طلاب علوم دینی می سپاریم.

علی محمد مظفری