اثبات آل محمد با 2آیه قرآن
45 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت

اثبات آل محمد با 2 آیه قرآن

علی محمد مظفری

مرحوم شیخ صدوق نورالله مرقده الشریف در کتاب شریف «عیون اخبار الرضا علیه السلام»در باب بیست و سوم به  نقل از ریان بن صلت مروی به جلسه مامون ملعون در مرو با حضرت رضا سلام الله علیه در حضور علمای عراق و خراسان اشاره می نمایند که در بخشی از حدیث مامون از حضرت رضا سلام الله علیه سوال می کند تا «آل محمد» را در قرآن اثبات نماید.

حضرت رضا سلام الله علیه با 2 آیه:

(1- یس *2- سلام علی آل یس) 

آل محمد را از قرآن برای جمع اثبات نمود.

متن روایت:

فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ نَعَمْ أَخْبِرُونِي عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‏ فَمَنْ عَنَى بِقَوْلِهِ‏ يس‏ قَالَتِ الْعُلَمَاءُ يس مُحَمَّدٌ ص لَمْ يَشُكَّ فِيهِ أَحَدٌ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْطَى مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ مِنْ ذَلِكَ فَضْلًا لَا يَبْلُغُ أَحَدٌ كُنْهَ وَصْفِهِ إِلَّا مَنْ عَقَلَهُ وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُسَلِّمْ عَلَى أَحَدٍ إِلَّا عَلَى الْأَنْبِيَاءِ ص فَقَالَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمِينَ‏ ( الصافّات. الآية 79) وَ قَالَ‏ سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهِيمَ‏ ( الصافّات. الآية 109) وَ قَالَ‏ سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُونَ‏ ( الصافّات. الآية 120)

 وَ لَمْ يَقُلْ سَلَامٌ عَلَى آلِ نُوحٍ وَ لَمْ يَقُلْ سَلَامٌ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ وَ لَا قَالَ سَلَامٌ عَلَى آلِ مُوسَى وَ هَارُونَ وَ قَالَ عَزَّوَجَلَّ سَلَامٌ عَلَى آلِ يس‏ ( الصافّات. الآية 130) يَعْنِي آلَ مُحَمَّدٍ

فَقَالَ الْمَأْمُونُ لَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ فِي مَعْدِنِ النُّبُوَّةِ شَرْحَ هَذَا وَ بَيَانَه‏

منبع روایت: ابن بابويه، محمد بن على، عيون أخبار الرضا عليه السلام، 2جلد، نشر جهان - تهران، چاپ: اول، 1378ق، ج‏1، ص: 237

ترجمه روایت:

حضرت رضا سلام الله علیه فرمودند:بلى مرا خبر دهيد از قول خداى تعالى‏ يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‏ كه مقصود به يس كيست علماء عرض كردند كه مقصود به يس محمد است و احدى در آن شك و شبهه ندارد حضرت فرمودند: يس خداى عز و جل بمحمد و آل محمد از اين جهت فضيلتى عطا كرده است كه احدى بكنه وصف آن فضيلت نرسد مگر آنكه او را دانشورى و عقل بسيار باشد و نكته اين مطلب آنست كه حقتعالى بر احدى سلام نگفته است مگر بر انبياء (ع) كه در قرآن مجيد فرموده‏ سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ‏ فِي الْعالَمِينَ‏ و فرموده است‏ سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهِيمَ‏ و فرموده است‏ سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُونَ‏ و نفرموده است سلام‏ على‏ آل‏ نوح و نفرموده است سلام على آل ابراهيم و نفرموده است سلام على آل موسى و هرون و فرموده است

سلام على آل ياسين يعنى آل محمد

مأمون‏ عرض كرد كه دانستم شرح و بيان اين مطلب در معدن نبوت است يعنى اقرار و تصديق كردم بمطالبى كه از تو صادر مى‏شود چه توئى معدن نبوت و مخزن علوم الهى‏